Yrittäjänäkökulmaa kaupungin päätöksentekoon!
Kokoomus

Heidi Ekholm-Talas

Helsinkiläinen äiti, yrittäjä, vaikuttaja ja kunnallispoliitikko

39

Taksitoiminnan oltava luvanvaraista 01.07.2011, 20:16

Kilpailuviraston mielestä taksiala on ylisäännelty. Kilpailunedistämisryhmää johtavan Seppo Reimavuon mukaan alalle on liian vaikea päästä, mikä pitää myös hinnat korkeina. Reimavuon mielestä taksien määrien sääntely tulisi poistaa, ja päästää alalle kaikki vakavaraiset ja ammattitaitoiset yrittäjät. (IL 1.7.) Näin taksiautoilijan tyttärenä haluan oikaista muutamia harhakäsityksiä. Kilpailuvirasto kritisoi taksien hintoja, mutta kuinka paljon työnantajakulut Suomessa ovat ja paljonko itse auton kulut ovat? Harva taksikuski pääsee edes kohtuullisille keskipalkoille alle 12 tunnin työpäivillä. Vai haluaisiko Seppo Reimavuo itse ajaa ympäripyöreitä päiviä aamuyöhön esimerkiksi kahdeksan euron tuntipalkalla ja kuunnella humalaisten jorinoita? Epäilen.

Itse autoilijatkaan eivät pääse rikastumaan, sillä Suomessa kulurakenne ei anna siihen mahdollisuutta. Lisäksi pitää huomioida luotettavien työntekijöiden löytämisen haasteet ja se, että moni aloitteleva kuski ja vähän kokeneempikin kolaroi autoa siten, että se saattaa olla useita viikkoja vuositasolla pois ajosta ja viulut maksaa yrittäjä.

Halutaanko Suomeen siis villinä rehottavaa ja harmaata taloutta edistävää toimintaa, jos kuka tahansa pystyy ilman taksilupaa alkaa harjoittaa ammattia? Miten arvon kilpailuvirasto alkuvaiheessa määrittelee ammattitaidon ja luotettavuuden, jos toiminta vapautetaan? Väitän vahvasti, että asiakkaiden turvallisuus on silloin vaakalaudalla ja esimerkiksi lakisääteisiä vakuutuksia ei hoideta asianmukaisesti. Hintojen lasku ei ole mahdollista, kuin kiertämällä lakisääteisiä velvoitteita.

Arvostetaan siis takseja, jotka ovat palveluksessamme myös keskellä yötä ja lopetetaan turhanpäiväiset höpinät.

5.7. Jatkoa kirjoitukseeni, joka on aiheuttanut paljon liikehdintää ja yhteydenottoja. Eilisten Ylen uutisten mukaan Ruotsissa vapautettu kilpailu taksialalla ei ole välttämättä kuluttajan etu. Sama 10 km matka saattaa maksaa 30€ tai 100€. Moni kokee tulleensa huijatuksi ja mietin, mitä tilanteita sama systeemi saisi aikaan esim. baarien kiinni mennessä yöllä taksijonoissa? Suukopua ja tappeluita kenties, kun hinnat voivat olla mitä vaan maan ja taivaan välillä. Entä jos jonon ensimmäinen ei halua ottaa kallista taksia, aiheuttaako se kiihtymystä jonon hännillä olevissa. Satavarmasti.

Moni on myös ihmetellyt taksien korkeita kuluja. Suomessa työnantajakulut ovat suhteellisen suuret ja keskimäärin henkilöstökuluihin menee takseilla n. 60%. Sunnuntaisin kuljettajan palkkaaminen on mahdotonta, koska palkkakulut tuplana maksettuna ovat enemmän kuin 100%. Päälle tulee auton kulut, polttoaineet, vakuutukset, huollot, pesut melkein joka päivä ja itse yrittäjänkin pitäisi tienata leipänsä. Taksiyrittäjä ei pääse rikastumaan, ellei ole suuri ketju. Ihmettelenkin mistä tulee ajatus, että hinnat laskisivat vapaan kilpailun myötä? Ruotsissahan on kalliimpaa ajella taksilla, kuin Suomessa. Hintoja voi laskea vain sellainen, joka ajaa pimeästi.

On hyvä, että taksialasta keskustellaan ja pohditaan ratkaisuja. Ohessa eräs kannaotto omaan kirjoitukseeni
http://ossimantylahti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/77388-verokiila-tappaa-taksit

Palaa