Yrittäjänäkökulmaa kaupungin päätöksentekoon!
Kokoomus

Heidi Ekholm-Talas

Helsinkiläinen äiti, yrittäjä, vaikuttaja ja kunnallispoliitikko

39

Peter Vesterbacka: Me olemme Suomesta ja me ollaan maailman parhaita markkinoijia 25.08.2011, 16:34

Angry Birds on yksi maailman suosituimmista mobiilipeleistä ja esimerkki suomalaisesta onnistumisesta globaaleilla markkinoilla. Time listasi toimitusjohtaja Peter Vesterbackan huhtikuussa 2011 maailman seitsemänneksi vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi. Hän pitää asemaansa koko tiiminsä sijoittumisena. Miten menestys syntyi?

”On ok olla erilainen”, se lienee Angry Birdsin menestyksen salaisuuksia. Erottautuminen on helppoa liikkuessa maailmalla. Pukumiesten keskeltä erottuu varmasti punaisella hupparilla, Peter kertoo ja se on helppo uskoa. Alkuun hän näyttää meille videon mahtipontisen musiikin siivittämänä vihaisten lintujen taipaleesta. Pala nousee kurkkuun, silmät kostuvat ja kansallisylpeys nostaa päätään. On hienoa olla suomalainen! Vitsit täältä lähtee!

Kasvuvauhti on vertaansa vailla, mikään muu sosiaalisen median palvelu ei ole päässyt samaan. Ei edes Facebook tai Google. Tärkeintä on brändi ja fanit, niiden eteen tehdään kaikki mahdollinen. Angry Birds on kolmen kopioidumman brändin joukossa. Aika hurjaa meininkiä pikkuisesta Suomesta.

Jopa Kiinassa pohditaan pitäisikö Kiinan valtion olla huolissaan, kun Angry Birdsilla on niin dominoiva asema massa. Vaikka siellä yrityksellä ei edes ole yhtään työntekijää. Tavoite on olla johtava viihdebrändi Kiinassa ensi vuonna, Suomessa pitää uskaltaa asettaa tavoitteet tälle tasolle ja myös uskaltaa tehdä se. Turha vaatimattomuus pois! Tämä on osoitus, että täällä on osaamista ja vihaisten lintujen jalanjäljissä toivottavasti saadaan lisää menestystarinoita.

Peter kertoo maailmalla seuraavaa, joka aiheutti naurunhörähdykset täällä seminaarissa ”Me olemme Suomesta ja me ollaan maailman parhaita markkinoijia”. Parin vuoden päästä emme tälle kuulemma enää naura, koska näin tulee olemaan. Kyse on asenteesta ja koulunpenkiltä kasvaa tällä asenteella varustettua populaa. Tämä lupaa hyvää meille markkinointiviestinnän toimijoille. Kysyntä lisääntyy, asiantuntijoita tarvitaan, kiitos ja kumarrus.