Yrittäjänäkökulmaa kaupungin päätöksentekoon!
Kokoomus

Heidi Ekholm-Talas

Helsinkiläinen äiti, yrittäjä, vaikuttaja ja kunnallispoliitikko

39

Paneeli: Design vauhdittamaan kilpailukykyä 25.08.2011, 11:56

Pekka Timonen paneelin moderaattori toimii World Design Capital Helsinki 2012 -hankkeen johtajana. Hän toimi myös World Design Capital -hakemuksen laatineen valtuuskunnan puheenjohtajana. Timonen on tällä hetkellä virkavapaalla Helsingin kaupungin kulttuurijohtajan virasta. Panelistien henkilökohtainen suhde designiin tulee selväksi paneelin alussa.

Veera Heinonen aloitti viestinnän uransa Yhdysvaltain Helsingin suurlähetystön kauppapoliittisen yksikön kesäavustajana. Nykyään hän työskentelee Ulkoasiainministeriön viestintäjohtajana. Veeralla on sentimentaalinen suhde designiin ja muotoiluun. Varsinkin ulkomailla tarttuu jokaiseen pieneen viestiin kotimaasta, esim. Koneen hissi saa lämpimiä ajatuksia aikaan.

Mirkku Kullberg on toiminut Artekin toimitusjohtajana vuodesta 2005. Kullberg on opiskellut kauppatieteitä ja kansainvälistä muotoilujohtamista. Ennen Artekia, Kullberg työskenteli 20 vuotta muotialalla, keskittyen pienten ja keskikokoisten yritysten muutosprosesseihin. Mirkulla on ambivalentti ja välillä tuskainenkin suhde designiin. Koko ammatillisen uran makeimpia juttuja oli Nanson projekti, jossa design tuotiin mukaan toimintaan.

Atte Jääskeläinen on Ylen Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja ja vastaava päätoimittaja. Atte haluaa säästää yleisön henkilökohtaisesta suhteesta designiin, koska se vaatisi oman seminaarin. Pääsuhde on työelämä, journalismi ja sisältöjohtajan näkökulma. Kuinka paljon designilla ja palvelumuotoilulla voidaan vaikuttaa ihmisten käytökseen.

Veera puhuu Maabrändiraportista, joka toteaa, että Suomi on ratkaisukeskeinen ja toimiva maa. Viestintä asian suhteen ei ole kuitenkaan onnistunut. Meillä on viesti, mutta emme saa sitä ulos. Ulkoministeriön pitäisi pystyä kertomaan tarina ulos monipuolisemmin. On hienoa todeta, että ministeriössä on osaavaa väkeä, joka ymmärtää haasteet. Nythän siis on hyvät lähtökohdat korjata tilanne. Jään mielenkiinnolla odottamaan ulkoministeriön markkinointiviestintätoimenpiteitä. Kannattaisi myös hyödyntää tapahtumamarkkinointia näiden viestien jalkauttamiseksi. Tapahtuma on media ja täysin alihyödynnetty tuloksellisuuteensa nähden. Suomessa on lukuisia kovan tason tapahtumamarkkinoinnin ammattilaisia, jotka ovat tapahtumien asiantuntijoita. Heidän avullaan saadaan tapahtumista täysi hyöty irti, sillä tuloksellisuus syntyy vain tavoitteiden asettamisesta ja rautaisesta konseptisuunnittelusta sekä laadukkaasta tuotannosta.

Mirkku kannustaa yrityksiä ja yhteisöjä tekemään asioita rohkeasti. Mielummin seinää päin ja kovaa, kuin kotikutoisesti ja hyssyttelemällä. Pitää ymmärtää, että ei voida miellyttää kaikkia. Asiallista tekstiä! Kuka uskaltaa tarttua haasteeseen?

Aten mukaan maailmasta on ihmisten mielestä tullut kauhea paikka ja kaikkia pelotellaan globaaleilla kriiseillä ja uhkilla. Journalistien pitäisi uhkakuvien maalailun sijaan keskittyä ratkaisujen etsimiseen. Todellakin kaipaisin tälle masentavalle jokapäiväiselle taantumaviestinnälle vastapainoksi uskoa tulevaan. Erittäin monella yrityksellä menee nytkin hyvin. Oma yrityksemme tekee historiansa parasta vuotta. Toki tulevasta ei ole tietoa, mutta uskomme tekemiseemme ja tiedän, että moni pk-yrittäjä kaipaa myös kannustavia juttuja. Tässä medialla on merkittävä rooli. Totta kai ihmiset masentuvat, jos joka tuutista tulee pelkkää pelottelua. Talouden pyörät pidetään pyörimässä kuluttamalla. Median vastuu on kannustaa tähän suuntaan. Nyt moni sellainenkin, jonka ei tarvitsisi, säästää sukanvarteen ja pahentaa taantumakierrettä. Sillä tavalla siihen taantumaan todella mennään ja työttömyysluvut pompsahtaa ylös. Älkää siis himmatko turhan takia, niitä rahoja ei saa vietyä hautaan. Toki järkevä säästäminen on paikallaan, mutta kohtuus kaikessa. Elämästä pitää nauttia! 

Palaa