Yrittäjänäkökulmaa kaupungin päätöksentekoon!
Kokoomus

Heidi Ekholm-Talas

Helsinkiläinen äiti, yrittäjä, vaikuttaja ja kunnallispoliitikko

39

Markus Frey - Pintaa syvemmältä sekä omaa ajatuksen virtaa identiteetistä Gurumarkkinointiin 25.08.2011, 13:58

Markus Frey on kansainvälisesti palkittu suunnittelija, jonka kynänjälki on näkynyt muun muassa Markkinointi&Mainonta-lehdessä, Kauppalehti Pressossa ja Optiossa. Markus on myös yhdessä Maaretta Tukiaisen kanssa perustanut Mood It ™ yrityksen. Yritys on tunnelmamuotoiluunTM ja luovuutta edistäviin tiloihin erikoistunut toimija. Mood It ™ tuottaa moniaistista tila- ja tunnelmasuunnittelua sekä yrityksille, julkisiin tiloihin että yksityisille asiakkaille. Tilasuunnittelun lisäksi yritys tarjoaa tapahtumamuotoilua, luovuuden johtamisen ja luovien prosessien konsultaatiota, trendien ennakointipalveluja sekä tuotesuunnittelua. Myös kustannustoiminta ja graafinen suunnittelu kuuluvat toiminnan piiriin. Markus ja Maaretta ovat edelläkävijöitä, joita seuraan innokkaasti. He muuttavat maailmaa luovalla suunnittelulla.

Olemme Markuksen mukaan ympäröityjä huonolla designilla, miettikääpä sähköpostin kautta lähetettyä lentolippua, miksi ihmeessä sitä ei suunnitella tyylikkääksi ja ennen kaikkea selkeäksi? Usein tuote ei kohtaa käyttäjää, tai emme osaa käyttää niitä. Medioissa ei osata arvottaa ja päättää mikä on pääviesti. Fakta on se, että ei voida kertoa kahta tarinaa tasavertaisesti. Tästä on suuri joukko epäonnistuneita lehtien etusivuja.

Designilla voidaan pysäyttää. Nokian logo muuntui MOKIA muotoon Helsingin Sanomien kuukausiliitteessä vuosi sitten. Jutun kuvitus on myös ajatuksia herättävä. Juttu vilisee eri kännykkämalleja, mutta se ei ole designia, että tehdään sadat erilaiset kannet. Tästä todisteena on iPhone, jolla ei ole satoja malleja, vaan design on sitä, että se menee käyttökokemukseen ja liiketoiminnan ytimeen.

Miten tehdään hyvä lehti? Pitäisikö lehden lainata peleistä tai netistä toiminnallisuutta tai muotokieltä? Miten lehti vastaa tilanteeseen, kun aika on kortilla? Lukija ei ole enää sivullinen, vaan osallistuu tekemiseen.

Identiteetti. Wikipedian mukaan identiteetti tarkoittaa psykologiassa ihmisen yksilöllistä käsitystä itsestään. Identiteetin perustana ovat ihmisten omat persoonalliset ominaisuudet, jotka voivat muuttua tai kehittyä vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Identiteetin kehittyminen edellyttää, että ihminen pääsee kokeilemaan erilaisia asioita, näkemään mahdollisuuksia, pohtimaan monenlaisia ajatusmaailmoja ja valitsemaan niiden väliltä. Identiteetti on vahva ja kypsä silloin, kun ihminen tuntee pystyvänsä toteuttamaan itseään ja elää sopusoinnussa itsensä, valintojensa ja arvojensa kanssa kaikilla elämän alueilla. Jos identiteetti on kunnossa, ihminen kestää luhistumatta kriisejä, kuten avioero ja työttömyys. Vahva identiteetti kasvattaa myös joustavuutta, muutosten sietoa ja menestystä työelämässä.

Nyt oma tajunnanvirtani lähtee harhailemaan identiteetti sanan vaikutuksesta. Minulla on vahva identiteetti, siksi varmaan haluan tuoda mielipiteeni julki ja vaikuttaa asioihin. Itsensä brändäystä pidetään nykypäivänä tärkeänä asiana, onhan siitä julkaistu Lisa Sounion kirja Brändikäs. Suomessa tosin pelätään muiden reaktioita, eikä siksi uskalleta tuoda itseään esiin. Se on se suomalaisten perisynti kateus, joka pelottaa monia. Jos haluaa erottua, ei voi miellyttää kaikkia. Mielipiteiden jakaminen on mukavampaa, kuin hukkua harmaaseen massaan. Jari Parantaisen ja Antti Apusen Gurumarkkinointi kirja on mahtava teos tämän aihealueen osalta ja kertoo mikä tekee gurun. Kirja kertoo, että ”Guru julkaisee, esiintyy, kouluttaa, on populisti ja mielipidevaikuttaja sekä vetää puoleensa faneja.” On itse asiassa aika hauskaa olla guru. ”Guru on myös vaarallisen arvaamaton ja sopivasti hullu. Guru on oman alansa asiantuntija. Asiantuntijan määritelmä on se, että tietää asiasta enemmän, kuin asiakas. Kritiikiltä ja kilpailijoidesi ilkkumiselta voit välttyä vain niin, ettet tee koskaan mitään.” Aina kun tuntuu siltä, että nyt tulee liikaa lunta tupaan kannattaa avata tämä kirja ja todeta, olen Guru! Kyllä maistuu. 

Palaa