Yrittäjänäkökulmaa kaupungin päätöksentekoon!
Kokoomus

Heidi Ekholm-Talas

Helsinkiläinen äiti, yrittäjä, vaikuttaja ja kunnallispoliitikko

39

Christian Lindholm: Tavoitteena intohimo - palvelusuunnittelu hypermobiilissa maailmassa 25.08.2011, 11:12

Christian Lindholm on kansainvälisesti tunnustettu mobiilisuuden ja digitaalisen elämän ekspertti. Hän toimii partnerina ja johtajana Fjordissa, joka on yksi maailman johtavista palvelusuunnittelutoimistoista

Hän ei pelkää olla väärässä, riittää, että 52% ajasta on oikeassa. Mitenköhän oppisin itse ajattelemaan noin, mielestäni 99% pitää olla oikeassa. Tarvitsen siis suunnanmuutosta tässä ajatuksessa.

Nyt puhutaan Intohimon suunnittelusta. Intohimo ja rakkaus vie meidät pisimmälle. Naulan kantaan! Christianin intohimo muotoilua kohtaan on vuonna 1994 Hankenilla tehty lopputyö ”kysynnän käyrä kulman muutoksessa ”. Professorien mielestä työ ei ollut kovin loistava, mutta hän uskoi asiaan ja on samalla matkalla edelleen, koska haluaa tutkia mikä on designin taloudellinen vaikutus.

Esitys alkoi kuvalla, jossa oli Barack Obama ja Apple seuraavan tekstin kera: ”Yes we can think different”. Loistava aloitus.

Palvelu on enemmän, kuin käyttöliittymä, enemmän kuin design. Siinä on jonkunlainen suhde käyttäjään ja se ilmentyy monessa eri näytössä. Suomessa on uniikkia osaamista, jota pystytään viemään minne vain. Tämä on tulevaisuuden vientimahdollisuus Suomelle. Herätys päättäjät, älkää itkekö teollisuuden viennin romahtamista, vaan keskittykää mahdollisuuksiin uusien toimialojen osalta.

”Bring me a WOW” on yleisin brief Christianin yritykselle. ”Tuo mulle intohimo” on myös loistava tavoite. Jos tässä tavoitteessa onnistutaan on asioita tehty oikein. Tarvitsemme siis himokkaita suunnittelijoita, tyydyttämään asiakkaiden tarpeet näiden tavoitteiden osalta. Väitän kuitenkin, että harva suomalainen yritys uskaltaa ajatella riittävän rohkeasti ja ottaa riskejäkin markkinointiviestinnässä. Ajatukseni lähti näiden ajatusten siivittämänä harhailemaan itse esityksestä.

Mikä suomalainen yritys toimii rohkeasti? Edelläkävijä suomalaisessa mainostajakentässä on mielestäni Fonecta, joka käyttää ennakkoluulottomasti ja laajasti eri markkinointiviestinnän kanavia perinteisestä mediasta, tapahtumiin sekä verkkoon ja se näkyy tuloksissa loistavasti. Arvostamani Fonectan markkinointi- ja viestintäjohtaja Jukka-Pekka Vuori on myös kirjoittanut kirjan ”Kasvun paikka”, joka julkaistaan lokakuussa. Kirja avaa mielenkiintoisten tarinoiden kautta menestyksen avaimia huomioiden myös markkinointinäkökulman sekä johtajuuden merkityksen. Kasvun paikka kertoo, miten intohimo, uskallus ja itsensä likoon laittaminen luovat kestävän kasvun kulttuurin. Kirjaa varten on haastateltu yrittäjiä ja yritysjohtajia St1:n Mika Anttosesta Air Asian Tony Fernandesiin. Markkinointi on voittaville yrityksille kasvun moottori ja teos pureutuu myös maailman johtaviin uusiin markkinointiteorioihin.

Suomessa tarvitaan lisää rohkeita markkinointi- ja viestintäjohtajia menestystarinoiden rakentamiseksi, joten tämäntyyliset teokset toimivat innoittajina meille kaikille bisneksen parissa toimiville.

Mutta takaisin Christianin esitykseen. Passion & Love, miten saada tunnekokemus käyttäjälle? Onko sinun pölyimurillasi nimi? Mikä saa ihmisen nimeämään pölyimurin, jotta se muuttuu lähes eläväksi? Tämä on se mihin maailma on menossa ja mitä he Fjordilla tekevät. Nerokasta!

Palaa